Stichting TRUD Bulgarije

De geschiedenis van Stichting TRUD

school

De nieuwe school in het internaat

In 1990 gingen wij (Maarten en Mieke Duiven) een rondreis maken in Bulgarije. Tijdens die vakantie kwamen we in aanraking met een Bulgaar die ons vertelde over de armoede die nog alom voorkwam in Bulgarije. Hij deed het aanbod om ons met zijn auto het werkelijke Bulgarije te laten zien.

Zo kwamen we tijdens een autotocht aan bij het kinderinternaat TRUD (Bulgaarse woord voor "ARBEID"), in het dorp Bata. In dit internaat verbleven ongeveer 150 wees-, zwak begaafde- en gehandicapte kinderen tussen 14 en 18 jaar. Tijdens de rondleiding waren we geschokt bij het zien hoe deze kinderen moesten leven. Alles in dit tehuis was versleten en vaak kapot. De kinderen kregen hier een opleiding om een vak te leren, maar de woonomstandigheden waren heel erg slecht.

zelfredzaamhuis

Het nieuwe zelfredzaamhuis

Tijdens dit bezoek kwam de gedachte al naar boven, hoe kunnen we hier helpen. Na een paar dagen kwamen we door een wonderlijk toeval, in contact met het Bulgaarse RODNA PESENKOOR. We zagen een mogelijkheid om de kinderen in het kinderinternaat te helpen. Na de nodige voorbereidingen hebben we het koor uitgenodigd om naar Nederland te komen. Vooraf werd de Stichting TRUD opgericht. In 1992 hebben we met dit koor 15 grote concerten in Nederland georganiseerd met een netto opbrengst van 80.000 gulden. Van dit geld hebben we een busje en een bestelauto gekocht.

Beide auto's volgeladen met hulpgoederen voor het internaat en zijn we na een 5-daagse reis aangekomen in het internaat. De auto's werden uitgeladen en daarna zijn we gaan praten over de mogelijkheden om in de toekomst ondersteuning te geven aan de kinderen van dit internaat. Aan het eind van het gesprek hebben ze tot ieders verrassing de autosleutels overhandigd aan de leiding.

Dit was de start van de hulpverlening door Stichting TRUD in Nederland voor kinderen in Bulgarije.